Stránky

Smrtihlav - Bálek František

 




-RPR-


Detektivní novela SMRTIHLAV je už sedmou rozsáhlejší literární prací Františka Bálka. Zálibu našel v detektivním žánru. Jeho kriminální příběhy nejsou však jen zábavnou a poutavou četbou bez hlubšího smyslu. Lze je přirovnat k napínavému hledání min, které klade, jako časované nástrahy, ustupující poražená armáda. Německý fašismus ve své smrtelné křeči zanechal na růz-ných místech a v různých vrstvách lidské společnosti nespočet takových časovaných bomb. Kdy vybuchnou, kdy rozruší lidské vztahy, kolik si vyžádají obětí ještě nyní, dlouhá léta po válce? Zkázonosný pozůstatek „smrtihlavů" zůstal rovněž na jednom zámku v západních Čechách. Jeho první obětí je učitel Kaut, který záhadně zmizel z pokoje zevnitř uzamčeného. Kriminalisté narážejí na řadu dalších záhad. Proč zmizela fotografie hrabě-cí rodiny Klendorfů? S jakým posláním přijíždí tajemný taunus? Co se děje ve sklepení zámku? Stopa vede do černé minulosti bývalých zámeckých pánů, kteří ve druhé světové válce pomáhali fašistům ukrýt uloupené zlato. O léta ukrývaný poklad vedou mezi sebou nevybíravý boj lidé, zasvěcení do jeho otřesné historie. Touží po bohatství a neštítí se nejhorších zločinů. Vždyť dodnes je jejich znamením SMRTIHLAV.

Obálka a ilustrace Josef Jícha.

Vydalo Západočeské nakladatelství jako svou 276. publikaci v roce 1972. 

Odpovědný redaktor Václav B r a š n a.

Vytiskla Stráž, tiskařské závody, n. p., Plzeň, závod Vimperk. AA 11,10 (10,30 text, 0,80 ilustrace). VA 11,35. ZKNV-kult.-276/72. 44—276—72. TS 13/33. 601/22.8.6. Náklad 20 000 výtisků. Vydání první.

Cena váz. výtisku 18 Kčs.


Krátká ukázka:

   „Na marodce se oslavuje," řekl jsem. „Můžeme tam zajít. Pan učitel Herych oslavuje svůj návrat. Buď ujištěn, že nás tentokrát nepozvou."

    Hans udělal takový divný posuněk, z něhož jsem vyrozuměl, že i jemu může učitel Herych vlézt přinejmenším na záda. Plně jsem s ním v té chvíli souhlasil.

    Vyšli jsme z budovy. Večer byl tmavý a nezvykle tichý. Obloha byla plná hvězd. Dole u jezírka někdo hrál na harmoniku a několik dívčích hlasů zpívalo táhlou milostnou písničku. Prošli jsme kolem muzikantů i zpěvaček jako dva mlčenlivě stíny. Děvčata nás poznala. Přestala zpívat a hlasitě popřála dobrého večera. Jen harmonikář místo pozdravu stiskl harmoniku až bolestně zakvičela.

    „Pane," dotkla se mého rukávu blondýnka z kuchyně. Překvapeně jsem se obrátil, zatímco sbor za jejími zády se pokoušel nasadit k písničce o Máně, kterou nakonec přece jen lízli.

    Děvče se začalo hlasitě smát a poslalo do tmy několik veselých slov, aby dali pokoj, že se hned vrátí.

    „V té tmě jsem vás nepoznal," řekl jsem.

    „Neříkejte," usmála se a začala německy i na Hanse.

    „Elektroměr se už zase točil jako šílený," řekla mi v přestávce mezi německou konverzací s Hansem. „Vím o tom," přiznal jsem. „Díval jste se?" Řekl jsem, že ano. „Co chcete dělat?" zajímala se.

    „K ránu vytočíme pojistky. Uvidíme, kdo se ozve," řekl jsem. „Ale nikomu ani slovo ..."

    Ujistila mě, že bude mlčet jako hrob a hned zase koketovala s Hansem. Smáli se dost hlučně a harmonika jim ve tmě odpovídala hvízdavými akordy nebo zase dunivým hučením. Slyšel jsem, jak Hans chválil blondýnku za její kuchařské umění a přitom ji pozval tolikrát do Německé demokratické republiky, že by si musela vzít nejméně tříletou dovolenou, aby všem těm jeho pozváním mohla vyhovět. Škoda, že se musela vrátit. Harmonika i zpěvačky dost vehementně urgovaly její návrat.

    Vydali jsme se s Hansem lesní úžlabinou až na její konec. Tady jsme se dostali na silnici a velkým obloukem jsme se vraceli k zámku. Zářil z dálky mezi stromy do nadcházející noci rozsvícenými okny a hlučel desítkami mladých hlasů.

    Minuli jsme výhled na zámek a po naší levici se objevily ve svahu trosky polorozbořeného zámeckého pivovaru. Zvolna jsme se k němu blížili.

    „Snad tam teď nechceš jít?" zeptal jsem se překvapeně Hanse, když jsem viděl, jak přeskakuje nepříliš široký příkop vedle silnice.

    „Jak vidíš, tak ano," řekl mi, ale to už byl za tím potůčkem a mířil k jednomu z tmavých vchodů do bývalého pivovarského sklepa.

    „Co tam chceš v té tmě vidět?" poslal jsem za ním.

    Otočil se. „Mám baterku," řekl.

    Nezbylo mi, než abych ho následoval. Objekt pivovaru byl značně rozlehlý a většina jeho budov už od války chátrala. Postupem času je lidé začali rozebírat na cihly a našel se i podnikavec, který chtěl na zbořeništi zbudovat restauraci. Věřil, že zámek i zřícenina starého hradu na skále budou dostatečným magnetem pro turisty. Ale nakonec odešel s nepořízenou a tak obludné zříceniny dál po nocích děsily osamělé chodce.

    Přeskočil jsem potůček a pustil jsem se za Hansem. Stál už u tmavého vchodu do sklepa. Zářící kotouč jeho baterky dopadl na masivní sloupy uvnitř, mihl se na vlhkých zdech zčásti sekaných ve skále, zčásti zděných z velkých červených cihel, a nakonec se utopil v hloubce tmavého prostoru. Zdál se být nekonečný.

    Opatrně jsme vstoupili. Všude kolem byly spousty kamenů, prken, trámů i zborceného zdiva. Postupovali jsme stále hlouběji. Odněkud z černého prostoru sklepa vanul chladný vzduch přinášející s sebou pach ztuchliny.

    „Připadám si jako v pasti," šeptl jsem Hansovi, kterýšel dva tři kroky přede mnou. Kotouč světla před námi těkal z místa na místo jako bludička vedoucí nešťastníky do hlubin zatracení. Pokoušel jsem se nějak orientovat a podle značně primitivního odhadu jsme ušli dobrých dvacet nebo pětadvacet metrů a měli bychom být někde pod zámkem.

    Sklep skončil náhle. Světlo sklouzlo po hladké stěně z červených cihel. Šli jsme podél té stěny několik metrů a narazili na úzkou úžlabinu, začínající sotva půldruhého metru od podlahy.
    „Vezmi si baterku, já tu počkám," navrhl mi Hans.
    Opatrně jsem se do té štěrbiny vsoukal. Sotva jsem byl uvnitř, nezdála se být tak docela úzká, ba naopak, připadalo mi, že přede mnou je jakési zašlé schodiště vytesané do skály. Schody však byly vlhké a kluzké.

    Hans čekal na dně sklepa.
    „Co tam je?" šeptal se mnou. Bylo zajímavé, že jsem ho stále dobře slyšel, i když tam dole šeptal.
    „Schody. Vytesané do skály. Vedou někam vzhůru ..."
    „Nechoď daleko. Vrať se. Zítra to prozkoumáme," radil Hans a pak jsem najednou začal mít dojem, že někam odchází.
    „Kam jdeš?" sykl jsem.
    „Nikam..." zaslechl jsem ho a otočil se, abych se podíval dolů.

    Hans tam byl. Ozářen divným světlem, jež mu svítilo do zad. V té tmě mi připadalo nesmírně prudké. Kdosi křikl neurvalým hlasem, aby se Hans nepokoušel hýbat a zůstal obrácen ke zdi, jak je.
To bylo zlé. V té pasti jsme se nakonec přece jen ocitli. Sklouzl jsem na kolena a sunul se vlhkou skalní průrvou zpátky. Noha mi náhle sklouzla. Odněkud odskočil kamínek a v tom tichu bylo slyšet, jak padá dolů a strhává s sebou ještě další.
    Prudké světlo ozařující Hansovu postavu vklouzlo do průrvy. Přitiskl jsem se ke skále, vytáhl zbraň a do toho zářícího bodu střelil.
    Rána jako z kanónu zesílená ozvěnou. Kdesi za mnou se uvolnily další zvětralé kameny. Rachotily mi pod nohama.
    Světlo rázem zhaslo a ozval se strašlivý výkřik. Stěny sklepení ho ozvěnou zopakovaly a znásobily.
Ten zlomek vteřiny Hansovi stačil, aby přestal být živoucím terčem. Uvolněné kameny teď dopadaly na podlahu sklepa, kde ještě před několika okamžiky stál.
    „Hansi," šeptl jsem do tmy, která zase všechno přikryla.
    Ticho.

  Takové divné ticho, které člověk prožije jen málokdy. Nabité napětím, z něhož může každým okamžikem vylétnout smrtící blesk. Ticho, v němž na sebe číhají dva protivníci, rozhodnuti zvítězit jeden nad druhým. Vítězství jednoho znamená smrt druhého.

    „Hansi!" opakoval jsem do ticha, tmy a hloubky pod sebou.

    „Co je?" ozval se konečně.

    „Kde jsi?"

    „Tady dole ..."

    „Jdu k tobě," řekl jsem.

    „Opatrně ..."

    Po tmě jsem se snažil sestoupit dolů a dostat se zpátky na dno sklepa. Pomáhal jsem si hmatem a po hladkých slizkých kamenných schodech sestupoval centimetr po centimetru. Všude kolem jen tma a ticho.
    Konečně jsem se ocitl na kraji skalní rozsedliny. Odvážil jsem se bliknout baterkou. Metr pode mnou už byla jen podlaha sklepa.
    Skočil jsem a sotva jsem dopadl, projelo mi z kotníku do celého těla tisíce badajících jehel. Svezl jsem se bolestí na zem.

    „Kde jsi?" syčel na mne odněkud Hans.

    „Kotník..." zavrčel jsem a pokusil se vstát. Podařilo se mi to. Čert mi byl tohle dlužen! Pronikavá bolest vystřelovala své bodliny do celého těla jako mrzutý dikobraz. Hans se odněkud ze tmy blížil.